Ολοκληρώθηκε το έργο της Ομάδας Εργασίας (αποτελούμενης από εκπροσώπους του υπουργείου, του ΕΟΠΥΥ και του Συντονιστικού Οργάνου φορέων Π.Φ.Υ.) που είχε συστήσει το υπουργείο Υγείας για τον περιορισμό του claw back.

clawback

Το Συντονιστικό Όργανο φορέων Π.Φ.Υ. εκπροσωπεί την ΕΝ.Ι.-Ε.Ο.Π.Υ.Υ., την ΠΟΣΚΕ, την ΠΑΣΙΔΙΚ, την ΠΑΝΙΔΙ και την ΠΟΣΙΠΥ.

Από την πλευρά του το Συντονιστικό Όργανο φορέων Π.Φ.Υ. κατέθεσε προτάσεις, οι οποίες συνοπτικά είναι οι ακόλουθες:

  1. Ενίσχυση του Κλειστού Προϋπολογισμού των Διαγνωστικών εξετάσεων για το έτος 2022 με μεταφορά πόρων από μη εξαντληθέντες κωδικούς του ΕΟΠΥΥ, με άμεση χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και έμμεση ενίσχυση για όσες Διαγνωστικές  εξετάσεις μπορούν να αποζημιωθούν από  παράλληλες πηγές χωρίς  Rebate και Claw back (Πρόγραμμα ΔΟΞΙΑΔΗΣ κλπ).
  2. Να συνεργαστούν ΕΟΠΥΥ και ΗΔΙΚΑ και να εξασφαλίσουν ότι οι υπάρχοντες περιορισμοί επανάληψης μιας εξέτασης, που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί προ 6ετίας, θα εφαρμοστούν άμεσα και θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα.
  3. Έκδοση τεκμηριωμένων παραπεμπτικών εξετάσεων. Προτάθηκε να εισαχθούν  συνταγογραφικοί  κανόνες-φίλτρα που θα δικαιολογούνται από το προφίλ των ασφαλισμένων (όπως αυτό φαίνεται από τον ιατρικό  φάκελο  ασθενούς)  και  θα  στηρίζονται  στην  ιατρική  ανάγκη  που  θα  γνωματεύει  ο θεράπων ιατρός.
  4. Δημιουργία στο υπουργείο Υγείας Επιτροπής Παρακολούθησης της Δαπάνης για Ιατρική Περίθαλψη, κατά το υπόδειγμα της Επιτροπής Παρακολούθησης Φαρμακευτικής Δαπάνης, ούτως ώστε να υπάρχει παρέμβαση όποτε κρίνεται αναγκαίο.
  5. Συνεργασία με τις Επιστημονικές Εταιρείες ώστε να αναζητηθούν εξετάσεις που θα μπορούσαν να αφαιρεθούν από το σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης ως μη αναγκαίες (π.χ. εξετάσεις που έχουν αντικατασταθεί από άλλες).
  6. Χρήση μοναδικού κωδικού (OTP) για τον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας ανά παραπεμπτικό.
  7. Άμεση εκκίνηση των διαδικασιών από τον ΕΟΠΥΥ για την υλοποίηση του Real Time ελέγχου των Διαγνωστικών Εξετάσεων.
  8. Paperless υποβολή των παραστατικών των διαγνωστικών εξετάσεων (όπως και των άλλων Παρόχων υγείας) και κατάργηση της υποβολής του φυσικού αρχείου. Το οικονομικό όφελος που θα προκύψει μπορεί να ενισχύσει τον Κλειστό Προϋπολογισμό των Διαγνωστικών Εξετάσεων.
  9. Καθιέρωση Αμοιβής Ιατρικής Αξιολόγησης και Γνωμάτευσης για τους εργαστηριακούς ιατρούς και Παρόχους Διαγνωστικών Εξετάσεων.
  10. Κάθε νέα Διαγνωστική Εξέταση που θα εισάγεται στην Αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ, θα πρέπει να συνοδεύεται   από οικονομοτεχνική μελέτη και να συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση του κλειστού προϋπολογισμού σε ξεχωριστό κωδικό.
  11. Να επεκταθεί ο Στατιστικός Έλεγχος Συνταγογράφησης θεράποντα ιατρού, με παραμέτρους την  ειδικότητα, ποσοστό συνταγογράφησης ως προς την επισκεψιμότητα και μέση αξία εξετάσεων ανά ΑΜΚΑ ασθενούς και ανά ICD-10 που συνταγογράφησε ο θεράπων ιατρός.
  12. Να υπάρχει συνυπευθυνότητα για το claw back κράτους και παρόχων υγείας με προκαθορισθέν όριο 2023, το οποίο δεν πρέπει να υπερβαίνει το 5%, πέραν του οποίου το κράτος θα αναλαμβάνει την ευθύνη κάλυψης των εξετάσεων. Για το 2024 η πρόταση του Συντονιστικού Οργάνου είναι να είναι μηδενικό claw back.
  13. Να επαναξιολογηθούν τα ποιοτικά κριτήρια των αξονικών και μαγνητικών τομογραφιών και να γίνει ουσιαστικός διάλογος για την εφαρμογή των ποιοτικών κριτηρίων με τη συμμετοχή των Επιστημονικών και Επαγγελματικών Ενώσεων.

Στην πλειονότητα των προτάσεων του Συντονιστικού Οργάνου φάνηκε ότι υπήρχε συναντίληψη με τον ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας, ενώ στις θέσεις που υπήρχε διαφωνία καταβάλλεται προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος των διαφορετικών απόψεων.

Οι προτάσεις αυτές κατατέθηκαν στον υπουργό Υγείας, που είναι και ο αρμόδιος για να λάβει μέριμνα για τον τρόπο και την πρακτική εφαρμογή αυτών των μεταρρυθμίσεων καθώς και την κοινοποίησή τους τελικού πορίσματος της Ομάδας Εργασίας.